19 februari 2014

De zondag als weldadig rustpunt van de week.

Kijkt u doordeweeks ook zo uit naar het weekend? Heerlijk hè, zo'n rustpunt in de week, om weer nieuwe energie op te doen en lekker uit te rusten. De SGP waardeert deze door God gegeven rustdag. Een dag van ontspanning, van niet " moeten", een dag waarop familiebezoek, ontspanning of een bezoek aan de kerk centraal staat. Vanuit de bijbel hanteren wij het principe van een rustdag, onze Schepper heeft daarin een prachtig evenwicht gevonden tussen werk en ontspanning.

U zegt, maar een winkelier heeft toch geen verplichting om open te gaan? Is dat zo? Als u een kaaswinkel, groentewinkel of kledingwinkel hebt, en geen tot weinig personeel, dan is elke euro die wegvloeit een probleem. Want personeel inzetten is niet rendabel en dus ga ik maar zelf in de winkel staan. Is dat geen verplichting dan?

Ik sprak laatst een man die tegen me zei: " het was een zegen voor het gezin toen de winkelsluitingswet inging". Tot die tijd hoefde mijn vader niet open te zijn, maar klanten belden bij hem aan om toch nog even een boodschap te komen halen. U herinnert zich de reclame nog wel van de man die op zondag het vlees snijdt. Die man bestaat straks niet meer, als de winkels altijd open gaan, is er geen tijd meer voor gezin, ontspanning, sport of hobby.

Een collectief rustmoment is een weldaad voor gezin en maatschappij, en daarom is de SGP tegen zondagopenstelling van winkels.

PS. Voor het door ons als ChristenUnie/SGP gehouden onderzoek kijkt u hier nog eens terug. Nog hoogst actueel!