11 april 2016

Koningsdag 2016 in Woerden

Naar aanleiding van het persbericht van afgelopen zaterdag over Koningsdag 2016 in Woerden ontstond er de nodige verbazing bij onze fractie over de mogelijke besteding van gemeentelijk subsidiegeld bij de opening van Koningsdag en de kermis. Na het weekend wilden we contact op nemen met de organisatie om te vragen hoe het nu zit.

Toen vervolgens De Telegraaf zaterdagmiddag belde en zij dezelfde verbazing uitte, hebben we nog dezelfde middag een mail met vragen gestuurd naar de organisatie.  Wij vinden de keuze voor Bobbi Eden en Dave Roelvink opmerkelijk, omdat de organisatoren zelf aangeven dat Koningsdag een feest moet zijn waar iedereen zich thuis voelt. Naar onze beleving vindt een deel van de Woerdense samenleving de komst van beiden niet passen bij Woerden.

Na onze reactie aan de Telegraaf was het afgelopen weekend erg hectisch met veel mediaverzoeken, met veel commentaar en scheldpartijen via social media als gevolg. Op veel mediaverzoeken zijn wij niet ingegaan. Voor WoerdenTV hebben we een korte inhoudelijke reactie gegeven. Andere media, waaronder landelijke en regionale media, hebben dit overgenomen.

Voor ons belangrijke vragen/opmerkingen richting de organisatoren zijn:

-              hoe is de keuze voor de programmering tot stand gekomen?

-              Wat is de relatie tot Koningsdag van de genodigden?

-              Wordt er gebruik gemaakt van de subsidie die de gemeente Woerden geeft?

De fractie CU-SGP Woerden heeft hierover zelf de pers niet actief benaderd. We vonden en vinden het een normale zaak dat we hierover contact opnemen met de organisatoren. Er zijn namelijk wel vaker contacten tussen onze fractie en organisaties die een persbericht sturen. Maandagmorgen is hierover telefonisch contact geweest met Martin Damen, organisator van de kermis en we hebben afgesproken om op een later tijdstip een kop koffie te drinken en in gesprek te zijn over de programmering van Koningsdag.

Op de vraag van de media of CU-SGP Woerden tijdens de meet & greet van Bobbi Eden in gesprek wil gaan, hebben we aangegeven dat wij geen behoefte hebben aan medewerking aan een mediacircus. Uiteraard gaan wij altijd een inhoudelijk gesprek aan met inwoners, organisatoren en ondernemers, rondom welk onderwerp dan ook. Maar we vinden het niet gepast om dat tijdens de geplande meet & greet te doen met 1 van de genodigden.

Simon Brouwer